FAQ

Vragen over uw persoonlijke zorg – 24 uurs zorg

PERSOONLIJKE ZORG

Hoe krijg ik de juiste zorg?

  • Wij komen bij u langs voor een persoonlijke kennismaking en een gedetailleerde intake. Hierbij leggen wij in detail uw wensen vast en zorgen voor op maat gemaakte zorg. Een eventuele zorgindicatie wordt hierin meegenomen.

Kan ik de zorg aanpassen?

  • Ja dat kan natuurlijk. Uw persoonlijke Happy HomeCare contact persoon heeft regelmatig overleg met u, waarbij uw zorg steeds centraal staat en naar behoefte kan worden aangepast. Tevens kunt u ten alle tijden met ons daarover in contact treden.

Kan ik ook medische zorg krijgen?

  • Ja, dat is in principe mogelijk, maar hangt af van het type medische zorg en de complexiteit daarvan. Dit stemmen we tijdens de persoonlijke intake met u af.

Kan ik zorg krijgen op vakantie?

  • Ja dat kan. In principe heeft u de beschikking over 24-uurs zorg. Voorwaarde is wel dat de zorg professional haar/zijn eigen kamer heeft en u de kosten voor vervoer en verblijf voor hem/haar betaalt.

Hoe kan ik Happy HomeCare bereiken?

  • Via telefoon, email, skype, uw beveiligde website toegang. Ook buiten kantooruren heeft uw zorg contact persoon een mobiele telefoon waar u haar op kunt bereiken.

In welke regio’s bieden wij zorg aan?

  • Wij hebben een landelijke dekking, maar ook een zorg vraag in het buitenland kunnen wij invullen. Onze cliënten managers komen bij u thuis voor een persoonlijke intake.

Hoe blijf ik met jullie in contact?

  • Uw HHC contact persoon bezoekt u frequent, belt, emailed and skyped met u naar behoefte, zodat u weet dat we voor u altijd klaar staan. Daarnaast heeft u ten alle tijden toegang tot uw beveiligde deel van onze website waar u wanneer u daar behoefte aan heeft u uw ervaring, commentaar en vragen kwijt kunt. U HHC contact persoon kijkt hier frequent naar om uw welzijn te garanderen.

 

INDICATIE

Wat is een  zorgindicatie ?

  • Om voor zorg bij u thuis in aanmerking te komen is het van belang om een indicatie voor zorg bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) aan te vragen. Het CIZ bepaalt of u zorg in natura of middels een persoonsgebonden budget (PGB) krijgt. U kunt natuurlijk ook zorg krijgen zonder indicatie, maar dan zijn de kosten voor u hoger. Dit leggen wij u tijdens de intake uit.

Waar vraag ik een zorgindicatie aan?

  • Bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) of ingeval van huishoudelijke hulp (valt onder het WMO) bij de gemeente. Wij kunnen u met beide typen aanvragen assisteren of dit voor u doen.

Hoe verleng ik mijn indicatie?

  • Ruim voor uw indicatie afloopt , krijgt u hierover bericht van uw HHC cliënten manager. Zij zal met u kijken of er verlengd moet worden en hoe dat er, gegeven uw situatie, uit moet zien.

Hoe vraag ik een Persoonsgebonden Budget (PGB) aan?

  • U vraagt een zorgindicatie bij het CIZ aan. Met de CIZ indicatie komt u in aanmerking voor een PGB waaruit u uw zorg kunt betalen, zoals de 24-uurs zorg bij u thuis van Happy HomeCare. Het Zorgkantoor is betrokken bij het vaststellen en uitvoeren van het PGB.

Wat is het verschil tussen PGB en zorg in natura?

  • Bij een PGB kunt u uw zorg en financiering zelf regelen. Dit kunt u samen met Happy HomeCare invullen. Bij hulp in natura bent u aangewezen op het lokale zorgkantoor voor de invulling van de zorg.

 

KOSTEN

Moet ik betalen voor de zorg die ik krijg?

  • Thuiszorg wordt betaald vanuit de WLZ (voorheen AWBZ), ingeval van verpleging, verzorging en begeleiding of vanuit het WMO indien u huishoudelijke hulp wenst. Een wettelijke bijdrage kan daarop van toepassing zijn.
  • Ook al heeft u geen zorgindicatie of PGB dan nog kunt u zorg inkopen bij Happy HomeCare. Wij leggen u dit graag in een persoonlijk gesprek uit.

Hoe zit het met de kosten van de zorg professional?

  • De zorg professional woont bij u in en u betaalt de kosten van haar/zijn levensonderhoud
  • De reiskosten van de zorg professional om van Slowakije, Tsjechië of Polen naar u te komen worden door Happy HomeCare gedragen
  • De verzekeringen voor de zorg professional komen niet voor uw rekening
  • U ontvangt een maandelijkse factuur voor de zorg bij u thuis zoals afgesproken tijdens het persoonlijke intake gesprek

Kan ik de kosten  bij de fiscus claimen?

  • Indien u een CIZ indicatie / PGB heeft dan wordt de zorg in principe al uit de WLZ vergoed. Dit geldt ook voor huishoudelijke hulp via de WMO
  • In 2016 zijn zorgkosten, mits ze aan een aantal voorwaarden voldoen, (deels) aftrekbaar. Onder downloads vindt u de brochure van de Nederlandse belastingdienst omtrent specifieke zorgkosten en de (niet) aftrekbaarheid daarvan. Wij leggen dit graag tijdens het persoonlijke intake gesprek bij u thuis aan u uit.

 

ZORG PROFESSIONAL

Zijn de zorg professionals gediplomeerd?

  • Ja, al onze zorg professionals hebben een opleiding in de zorg gevolgd en met succes afgerond. De juiste kwalificatie en ervaring van de zorg professional die bij u past bepalen we met u.

Kan ik de zorg professional zelf kiezen?

  • Bij ons staat u centraal, dus bepaalt u wie bij u aan de slag gaat. Wij doen een uitgebreide intake bij u thuis. Die is de basis voor onze selectie van potentiële kandidaten. U ontvangt hun CVs en neemt contact met hen op via email, Skype, de telefoon, of een combinatie daarvan zodat u de zorg professional krijgt die u wilt.

Waar komen de zorg professionals vandaan?

  • De zorg professionals komen uit Slowakije, Tsjechië of Polen EU landen met uitstekend gekwalificeerde zorg professionals waar we deze zelf selecteren.

Hoe komt de zorg professional bij mij?

  • De zorg professional wordt bij u thuis afgeleverd en na een uitgebreide kennismaking gaat zij/hij voor u aan de slag. Wij halen hen ook weer bij u op als uw zorgvraag stopt of als er na een periode een nieuwe zorg professional komt.

Wat doet de zorg professional wel en niet?

  • De zorg voor u staat centraal en zij/hij staat u daarin bij. De zaken vermeld onder diensten worden zonder problemen voor u gedaan. Andere zaken kunnen tijdens de persoonlijke intake met u aan de orde komen. Wij verschaffen dan duidelijkheid of die zaken door haar/hem verzorgd kunnen worden.
  • Het is een professionele zorg relatie uit het hart en dat staat centraal!

Wat betekent inwonend?

  • Inwonend betekent dat de zorg professional bij u een eigen kamer heeft zodat zij/hij zich in privacy kan terugtrekken als haar/zijn hulp niet nodig is. Heeft u geen eigen kamer beschikbaar dan zoeken met u naar een oplossing, echter de kosten voor extra accommodatie dien dan door u (middels PGB) te worden gedragen.

Wat is de verhouding werk en vrije tijd?

  • De zorg professional zal per week 40 uur specifiek zorg verlenen, verspreid over de 24 uur per dag. Zij/hij krijgt ook vrije tijd om bij u de omgeving te verkennen en een sociaal leven te kunnen behouden. In de praktijk wordt zorg geboden wanneer die voor u nodig is; deze flexibiliteit hebben onze zorg professionals.

Heeft de zorg professional vakantie?

  • Het gemiddelde verblijf van een zorg professional is een periode van 2 maanden (met een minimum van 6 weken). Daarna kunnen zij vakantie nemen, waarna zij weer beschikbaar zijn. Indien een zorg professional zelf op vakantie wil zal dit altijd  in overleg met u plaatsvinden en hebben wij directe vervanging beschikbaar.

Hoe lang blijft de zorg professional?

  • Gemiddeld blijft een zorg professional voor een periode van twee maanden bij u (minimum 6 weken). Als u voor een langere periode zorg nodig heeft, dan rouleren wij met twee door u gekozen zorg professionals. Hierdoor is de overdracht en het inwerken tot een minimum beperkt.

Welke taal spreekt de zorg professional?

  • De zorg professional spreekt Engels en/of Duits en er bestaat een mogelijkheid tot een cursus basiskennis Nederlands. Door de intensieve interactie met u blijkt taal geen barrière voor de juiste zorgbeleving te zijn.

Hoe worden de zorg professionals begeleid?

  • Wij doen zelf de selectie van de zorg professionals door ons team, middels een uitgebreide intake of doordat ze al in ons bestand zitten.  Daarna vindt plaatsing bij u plaats en hebben wij intensief contact met hen bij u, of via telefoon, Skype, email of de ook voor hen ter beschikking staande persoonlijke beveiligde inlog op onze website.
  • Daarnaast hebben we een intern opleidingstraject zodat zij altijd voor uw zorg het beste tot hun beschikking hebben.
  • Door uw persoonlijke beveiligde inlog kunt u wanneer u wilt uw beleving en vragen kwijt. Hiermee gaan wij dan met u en uw zorg professional aan de slag. U en onze zorg professionals zijn belangrijk voor het slagen van uw zorg.

Krijgen de zorg professionals training?

  • Ja, Happy HomeCare heeft een opleidingsprogramma gericht op de professionele ontwikkeling van de zorg professionals zodat zij u altijd op de beste manier zorg kunnen verlenen.
  • Tevens krijgen zij trainingen aangeboden waar additionele behoefte aan is.

 

VERZEKERINGEN

Is Happy HomeCare verzekerd?

  • Ja, Happy HomeCare is verzekerd voor eventuele calamiteiten en voor de risico’s waarvan u mag verwachten dat wij daarvoor verzekerd zijn.

Is de zorg professional verzekerd?

  • Ja, in hun thuisland hebben zij de benodigde verzekeringen afgesloten. Wij hebben hiervoor ook een checklist die we gebruiken tijdens de intake en leggen dat middels kopiepolissen vast.

Heb ik de juiste verzekeringen?

  • Ervan uitgaande dat u de normale verzekeringen thuis heeft is dat meestal al een goede basis. Tijdens de persoonlijke intake bij u thuis zullen we dit nader met u afstemmen.

 

OVERIGE VRAGEN

Staat het antwoord op uw vraag er niet bij, stel hem dan hier en u krijgt antwoord per email.